Followers

Pages

9 May 2017

Book Review: Arkitek Jalanan





Hai gaiss and selamat malam ! Haa so today tajuknya bagi aku agak menarik and pretty exciting! For me hehe. Entry kali ni aku nak buat satu buku review iaitu buku yang popular and laris semasa PBAKL2017, 'ARKITEK JALANAN'. Ermm, tapi sebelum aku review apa yang aku dah baca ni, aku rasa macam nak cerita sikit la macam mana gighnya aku nak beli buku teme yang kedua ni. Takde la gigih mana, sikit je haha.

Alkisahnya, PBAKL 2017 bermula 28 April-7 Mei 2017. Dan cuti midsem aku pun start EXACTLY at the same date. Nice! So, jumaat tu nak balik kampung la kan, but bila memang dari awal aku tahu Teme ni nak releasekan buku kedua dia kat pbakl, aku merancang la dengan sebaiknya untuk pergi ke pbakl tu. Tapi takdela nak beli buku teme satu satunya kan, apapun arkitek jalanan on my first list to buy. Well, kita ni hanya mampu merancang dan Allah jualah sebaik-baik perancang. Since my last class habis at noon, so I predicted around 3-4 sampai kl. Dari Puncak Alam tauu haa.. So, there's something happened and sampai lambat sikit. Takde la lambat sangat but around 5-6 jugaklah. Sampai je pwtc tu terus solat dulu la kan. Oh, I went there with my sister yang study kat kl. 

After solat, memang niat di hati tu nak serbu terus la booth iman publications. Haa, klau nak tahu aku siap catat kat mana publisher buku ni, so that masa sampai tu takde la baru nak tercari kat dewan mana la aras berapa la. Kan? At first, tak jumpa booth tu but then tengok-tengok dia dah pindah dewan. Maybe ada update but aku tak perasan huhu. Rupanya berpindah under satu booth iaitu Hijrah Indie which dalam tu ada a few of other publishers as well macam tarbiah sentap, hilal ashraf, iman shoppe and apa lagi tak ingat hehe. Sampai je booth hijrah indie, memang aku straight menuju ke rak yang adanya terpamer buku arkitek jalanan. At first, kononnya try la searching kat buku tu if ada kad teme tu hihi. Ada jugak sorang akak (kot) yang tegur, katanya dari pagi kot dia datang tengok tapi takde pun kad teme tu. Dia tu kalau tak silap aku is one of the person yang jaga booth jugak, tapi bukan booth hijrah indie la, booth lain. Dia pun mencari jugak tuu πŸ‘€

But then, tetiba akak yang jaga booth HI tu tegur bila nampak kami ni macam duk selak selak buku teme tu hahaha. Katanya, "cari kad tu ke?" hahahaha. Yes kak, yes. Pastu rupanya dia kata buku yang ada kad teme tu kalau nak cari buku yang dalam plastik. So of course la TAKDE KAT SITU. Akak booth tu kata pagi-pagi lagi orang serbu ambil buku arkitek jalanan tu, yang 25 buku berplastik tu habis semua dah disapu. Quite dissapointed jugak la. Ingat kalau ada tu cadang jugak nak beli buku Mato sekali, yang World tu. Hehe. So I was like, 'nak beli ke tak nak? nak beli ke tak nak?' I don't know whether I should buy or not. I want that handwritten card from Teme. That card was like, symbolized the sincerity of teme. Kind of. (cehh). So..... end up that day I didn't buy that book. Yeah, I didn't.

BUT! Haaa, I decided to come back to the pwtc on the next day to buy arkitek jalanan. Motif?? Supposedly, perancangannya kalau sempat malam tu jugak nak balik melaka. So bila tak beli, aku datang keesokan harinya (I'm staying at my sis's place) since akak tu pun kata datang esok nanti ada yang the new one with plastik la kan. Tak fikir panjang so sabtu tu aku datang balik and straight to the HI booth. Of course dengan harapan ada la buku yang berplastik tu.. Unfortunately, there was NO SIGN OF THEM. Bila fikir balik, mestilah tunggu stok yang ada habis then restock yang baru yang ADA kad teme tu. So then, disebabkan tengahari tu nak balik melaka, I decided to just bought the Arkitek Jalanan. Supposedly nak beli combo with World by Mato, but I put it back hahahaha πŸ˜‚ Sorry mato hehe. Sebab kononnya nak jimat duit yang dah perabih beli buku buku lain jugak, and also 'kononnya' nak beli buku world tu dari matoachates yang dengan harapan dapat la quote with sign of mato sekali hahaha. That what I was thinking, at that time. So LOL. Tapi few days after aku datang, mato datang pbakl and signed his books (anonymously of course). Hmmm... (Later I will buy it okay mato)

Apapun, I still bought Arkitek Jalanan sebab memang tujuan utama datang pbakl ni nak beli buku teme ni. Plus pulak, tengok orang duk grab aje buku arkitek jalanan ni kat rak tu, takut nanti habis pulak hehe.. Time beratur pun aku rasa macam every single person yang beratur nak bayar tu ada ambil buku arkitek jalanan. SO IMPRESSIVE! 

So here, I will start the journey of this book review 😎

Alhamdulillah, I got one of the first printing ! (yelaa beli second day kann hihi)

 Review:

Untuk pengetahuan semua, yang tahu atau belum tahu, buku Arkitek Jalanan ni adalah buku kedua karya Teme Abdullah, selepas karya pertamanya iaitu Pelukis Jalanan yang mendapat sambutan hangat daripada para pembaca yang ulat buku mahupun tidak (I'd done the review of Pelukis Jalanan in my previous entry. You can check it out later 😊). Buku ni berbentuk penceritaan. So takkan boring la! AJ ini agak tebal sikit kalau nak banding dengan PJ. Buku keduanya ini boleh dikatakan sebagai kesinambungan daripada buku pertamanya. So, kalau belum dapatkan yang pertama, please grab the first one okay?! Grab dua-dua terus pun lagi bagus. hehe.

It tooks me days nak baca buku ni hahaa. Not because of the thickness or the book might be boring ke apa ke. But, entah la. Maybe one of the reason is aku quite busy sikit (cehh) though cuti kat rumah. Nama je cuti but still got assignments and reports to be done. So, alhamdulillah dah habis baca and it was sooo good. For me, buku ni banyak menceritakan ups and downs of one life yang sometimes it happened to us. Terkadang tu, fefeeling jugak jadi teme and ahmad bila baca buku tu hahaha. But, I really really iship the friendship between Teme and Ahmad. They got each other and I'm envy with them. Not only that, banyak benda or words yang gives motivation and realization. And memang ada part yang bila aku baca, memang kena pulak dengan mood or perasaan aku time tu. So, somehow it made me realized something there. 

Even the part of wanting to give up on study, aku pun pernah la macam terlintas sikit benda tu. But yeah, I shouldn't, right? Anyway, this book is good to give motivation to all people, tak kisah la tua ke muda ke. Bukan je motivation in study, but in whole life actually. And also realization about Islam. So this book bukan buku saja saja tapi ada banyak manfaat dan motivasi yang membina. Aku ni bukanlah jenis yang kekadang tu senang influence dengan any kind of motivation and konon be motivated with those thing yang buat aku terus nak buat something. I'm not that kind of person. Sometimes, bagi la motivasi apa pun, gitu je la aku haha. Haa tapi buku ni though mungkin tak la 100% buat aku motivated (since I'm not that kind of person kann), still it gave me a glimpse of change in my heart. And I'll try to change myself, just pray for me la hehe. Anyway, aku siap mark lagi tau ayat yang giving motivation gitu ! Tak caya, ni ha meh tengok meh.

πŸ’–

So I guess, there's nothing more I can comment unless the book is just πŸ‘πŸ˜ Awesome! Btw, why I think that in this book teme ni banyak membebel eh? Hahaha hope no offense ye teme ^^ But I'm fine with that. Okay tak nak la cakap lebih lebih nanti jadi spoiler pulak kan pada yang belum baca tu hehe. Haa, jadi sesiapa yang belum dapatkan buku Pelukis Jalanan dan Arkitek Jalanan, silalah berbuat demikian okay? hihi.



I only buy this one, Teme's. Please be proud ye teme haha.






Done my book review! Hopefully you guys enjoyed it though it so many wordings here huhu. Sorry for the loonggg story. Don't forget to buy and read these books okay?! Thank you for reading my entry πŸ˜‰


#nextbookreview?
#soon


1 comment:

  1. Bestnya dah baca buku ni. Siqah tak sempat nak ke pesta buku. Kena tunggu buku ni ada di kedai buku lah nampaknya.

    ReplyDelete

Hi there! Feel free to drop your comment here. ^^

Thanks a lot! ♥

Newer Post