Followers

Pages

28 October 2017

Medical Laboratory Technology Student Association (MELTECH)


           

"ABOVE AND BEYOND EXCELLENCE"


Assalamualaikum semua. Sihat ke? Alhamdulillah kalau masih dikurniakan kesihatan yang baik. Okay, jadinya hari ni saya nak share something dengan you guys. Hmm, agak-agak logo apa benda kat atas ni ek? Kalau yang student UiTM especially uitm palam confirm tahu kot kan hahaha.

Okay, seperti tertera pada tajuk entri kali ni, saya nak share sikit tentang Medical Laboratory Technology Student Association (MELTECH) and its course sikit la. Logo sebelah kiri itu adalah logo Fakulti Sains Kesihatan (FSK) Uitm Palam, dan sebelah kanan pula logo MELTECH. Eh lupa pulak. Mungkin la korang tak tahu ke apa ke kan, saya ni student medical laboratory technology (MLT) and one of the Meltech members jugak so kira acah acah nak promote and nak introduce course ni pada mereka yang sama ada tahu atau tak tahu tentang meltech/course ni. hehe.

So before nak masuk kepada organisasinya, kenalah tahu apa benda course ni, pasal apa course ni. Nama course ni Teknologi Makmal Perubatan/Medical Laboratory Technology (MLT). Okay so to be honest la, dulu aku pun tak tahu kewujudan course ni. Tapi takdir Tuhan mungkin, jadinya tergerak la hati memilih course ni. Mostly pun memang ramai tak tahu sangat course ni pasal apa, kerja apa nanti. So basically, senang faham, course ni akan membawa kalian untuk menjadi seseorang yang sangat penting di hospital terutamanya. Sebabnya, mereka inilah yang akan duduk di dalam makmal dan buat segala test untuk diagnosis sesuatu penyakit. Kerja dengan bakteria dan darah gitu. Sebagai contoh yang senang, bila korang buat medical check up, akan ada buat urine test macam tu kan? Haaa yang buat test urine korang itulah dia kerja MLT ni. Roughly nya macam tu la lebih kurang. Boleh je jugak mlt ni go for kerja lain macam pensyarah ke, pegawai sains ke.

Secara basic nya lebih kurang macam tu la course ni. Dah timbul minat tak? Hehe. Best tau 😉

Okay now kita go on dengan organisasi pula. For now, its already MELTECH 18 and soon will be MELTECH 19. (the number means like batch gitu)

MELTECH ini adalah sebuah organisasi yang terdiri daripada pelajar-pelajar Medical Laboratory Technology (MLT) UiTM Puncak Alam dan penasihat daripada kalangan pensyarah program pengajian MLT ni. Umumnya, pelajar yang menyertai organisasi ini adalah di kalangan pelajar part 1 dan part 3, dan akan memegang tanggungjawab ini lebih kurang setahun (like now, we are already part 3 and part 5).

Visi:
Menjadikan Persatuan Pelajar Teknologi Makmal Perubatan sebuah persatuan yang
mempunyai pelajar yang cemerlang dalam akademik dan kemahiran insaniah tanpa
mengabaikan etika dan nilai-nilai kemanusiaan sejajar dengan tuntutan Kementerian
Pengajian Tinggi.

Misi:
Melaksanakan aktiiti-aktiviti yang boleh menjurus kepada percambahan ilmu pengetahuan,
berciri keusahwanan, menerbitkan bakat pelajar dan penghayatan pembelajaran sepanjang
hayat.


(formal tak? hihi..)


Jadi, ahli MELTECH 18 ni telah mula memegang tanggungjawab ini semasa hujung tahun lepas sehingga minggu hadapan insyaallah (2 Okt 2017), di mana pada tarikh itu MELTECH 19 pula akan naik takhta.(tak tahu la nama aku naik tak huhu)

Ini adalah organisasi jawatankuasa MELTECH 18. Maaf kalau kurang jelas hehe. (btw, can you spot where am I? hihi 😌)

Ini pula adalah billboard yang memaparkan tentang course mlt ni (dalam uitm je la hehe)


Okay now, saya akan teruskan dengan sedikit aktiviti yang telah diadakan dan dianjurkan oleh MELCTECH 18 sepanjang kami memegang jawatan dalam meltech ni.

Program IMR Friendly. Program sukan yang dijalankan bersama Kolej Teknologi Makmal Perubatan (KTMP) 🏃 

Majlis Khatam AlQuran.
  
Program Santai Ramadhan. Program ini dijalankan semasa bulan ramadan, berbuka puasa bersama pelajar, alumni dan pensyarah Meltech.

Meltech Scene Investigation (MSI). Program orientasi untuk pelajar-pelajar baru part 1 dan part 3.

Next program soon are Meltech Annual Grand Meeting (AGM) and Meltech Family Day (MFD), which is next week.

Okay dah habis dah program meltech. Sikit ni je sebab tu je yang saya jadi ajk huhu.

This is just a picture of my classmates. 😎
 
And this, just a picture that I hope it will intriguing you to join us. hehe. (supposedly no camera i guess? haha.)


Okay, setakat itu sahaja pengenalan tentang MELTECH ni. Seronok sebenarnya menjadi sebahagian daripada keluarga Meltech dan keluarga Meltech 18. Pelbagai pengalaman dan pengetahuan yang saya dapat sepanjang menjadi ahli Meltech 18 ni. Dah nak turun jawatan so kita share la dulu pasal meltech ni sebelum kita letak jawatan hehe. (pastu naik balik tak tahu la pulak kan haha) Sibuk itu mungkin, tapi kena la bijak bahagi dan menggunakan masa. 

That's all. Thank you from me and Meltech Family. 😊


🌸🌸🌸🌸🌸


'If your actions inspire others to dream more, learn more, do more and become more, you are a leader.
(John Quicy Adams)
Tq.


4 comments:

  1. enjoy university days to the max. seronok and chill apa2 pun.. nanti makin dewasa makin rinduuu nak kembali muda ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes definitely. seronok zaman belajar ni sbenarnyakan.. and true, masa belajar ni la masa yg akan dirinduii hihi ;)

      Delete
  2. Assalamualaikum sis, saya berminat dgn kos ni. Jika x keberatan, boleh tak sis nyatakn subject yg perlu diambil bagi setiap sem utk kos ni? Thanks��

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam.. well there's a lot klau nak cakap setiap sem. but briefly sem 1 belajar anatomy, biochemistry, fundamentals of genetic, immunology, microb. more like intro to this course. also ctu or like islamic/religion class, and english..

      and biasanya sem 3, akan kena ambil other language like arab or mandarin, for 3 semester.

      then sem 2-5 start for cinical core subject like microbiology, virology, hematology, blood bank, clinical chemistry, histology, cytology, and parasitology. all these more like study of the tests in lab, organsims, and the samples.

      around sem 5-6 akan belajar pasal clinical management, biostastistic, advance lab.. then, in sem 6 (if not mistaken) akan start for final year project proposal. sem 7 will be the practical time, then sem 8 for fyp.

      thats it. harap membantu la sikit and hope awak akan lagi berminat hehe ^^

      Delete

Hi there! Feel free to drop your comment here. ^^

Thanks a lot! ♥

Newer Post